uppstuds.blogg.se

IFK Kristianstad vann utan att imponera

Kategori: Handboll

Detta var knappast den bästa handbollsmatch jag sett. Nu vill jag inte sitta här och vara negativ men IFK Kristianstad vann den här matchen eftersom man var det minst dåliga laget. 
Det var knappast välspelat, tvärtom bjöd matchen på en jäkla massa tekniska fel. Att HK Malmö gjorde mycket tekniska fel var ingen överraskning eftersom man testar lite nya grejer när Blickhammar och Månsson saknas. Men att IFK Kristianstad var så slarvigt var lite mer överraskande. IFK hade trots allt få avbräck i den här matchen. Å andra sidan kan jag tänka mig att det inte var helt lätt för IFK-spelarna att ladda om efter CL-skalpen i lördags. 

Om jag skulle gå in lite mer i detalj på själva matchen så skapade IFK lite avstånd i målprotokollet direkt efter att HK Malmö gjort flera tekniska fel. I den första halvleken gjorde hemmalaget inte många mål i uppställt anfallsspel vilket så klart är svagt. Å andra sidan förstår jag inte vad HK Malmö höll på med i hemspringet. Man blev totalt överkörda där av IFK som både i förstafas och andrafas gjorde mängder av mål. Det kan ju knappast ha kommit som en överraskning för HK Malmö att IFK gillar att kontra men ändå tillät man IFK att göra precis det. 

Intressant också att se målvaktsmatchen. Leo Larsson har inte haft någon jätterolig säsong så här långt men jag tyckte att Leo gjorde en riktigt bra match. Det pratas väldigt mycket om räddningsprocent hit och dit och visst hade Leo en bra sådan i första halvlek (57) men framförallt gjorde han flera viktiga räddningar när HK Malmö var på väg tillbaka. Tidigare under säsongen sa Dan Beutler till mig att han tycker att vi i Sverige fokuserar för mycket på räddningsprocent. Och visst har han en poäng i det. Oftast handlar det ju om att rädda "rätt" bollar. Men det gjorde Beutler inte under den första halvleken, då räddade han knappt en boll. Men Beutler höjde sig och jag kan inte låta bli att imponeras över hur han fortsätter att brinna så mycket för handbollen efter den fantastiska karriär han haft. 

Annars tyckte jag det var kul att se att HK Malmö experimenterade lite på niometersuppställningen. Fredrik Lindahl fick spela mittnia och gjorde det helt okej. Han är ingen naturlig högernia och är inte heller helt solklar som högersexa. Kanske är han bättre som mittnia? Han är en smart och rutinerad spelare som säkert kan lösa det bra. För HK Malmös del vill det till att han funkar, annars får man det jobbigt. 

Den andra halvleken var inte helt olik den första. IFK var i förarsätet rätt igenom men HK Malmö vägrade ge upp och hängde med fram till minut 50 då matchen kändes avgjord. 

Frågan jag ställer mig efter matchen är ändå: varför är IFK Kristianstad inte bättre? Jag har varit inne på det tidigare: Mario Lipovac håller inte och Gunnar Steinn Jonsson har inte motsvarat förväntningarna. Två spelare som IFK satsat mycket på levererar inte. HK Malmö gjorde ingen stormatch men hängde ändå med rätt länge och det säger en del om IFK:s insats. 

Men IFK vann och den imponerande hemmasviten håller än. 
Kommentera inlägget här: