uppstuds.blogg.se

Skånska supertalanger: Lukas Nilsson

Kategori: Reportage

Det vimlar av talanger inom svensk handboll och en del av talangerna återfinns i de skånska klubbarna. I en ny reportageserie har jag tänkt träffa några av dem för att prata om deras karriärer så långt men även om framtiden. Först ut är spelaren som förra året fick ett gigantiskt genombrott, Ystads IF:s hårdskjutande vänsternia Lukas Nilsson. Vi träffades över en fika i Ystad och det var en mycket ödmjuk och generös 17-åring som delade med sig av sig själv. 
 

Hur skulle du beskriva dig själv som spelare?

- Jag är en Ystad-påg i grund och botten och har spelat i YIF hela livet. Jag kom upp till A-laget förra säsongen och har blivit en skytt får man säga. Nu har jag en ny roll på mittnio när Borgstedt kom hit. Det är utvecklande men det har inte varit helt lätt i början. 

Har du aldrig spelat mittnia tidigare?

- Jag har spelat lite men inte som speluppläggare som jag gör nu så jag får lära mig en annan roll och det är spännande.

Hur känns det hittills?

- Lite sisådär. Mot Drott gick det bra första halvlek men sedan gick de lite längre ut på mig. Jag har inte riktigt kommit in i rörelserna men det går bättre och bättre.

Du är känd för ditt fantastiska skott som redan håller Bundesliga-klass. Vad behöver du jobba med för att ta nästa steg?

- Det är mest samarbetet med medspelarna, att kunna lägga upp bra lägen till dem. Jag behöver mer spelförståelse även om den inte är helt åt skogen men jag tror mycket av det kommer med erfarenhet. 

Har du alltid varit den som skjuter bäst?

- Jag har iallafall alltid skjutit mest och tagit de extra skotten. Men ja, skottet har aldrig varit ett problem för mig om man säger så. 

Har du spelat på någon annan position än på niometer?

- Jag var rätt stor när jag var liten så då fick jag spela en del på linjen. Men det var verkligen inte min grej, jag hör hemma på niometer. 

Hur ser du på försvarsbiten i ditt spel?

- Förra året spelade jag inte så mycket i och med min fot var sådär. Sedan fick jag problem med tummen så jag har inte spelat så mycket nu heller men det har väl gått okej när jag väl spelat. Vi jobbar på det hela tiden så det går bättre och bättre.

Ni har ju många bra försvarsspelare som du kan lära dig av.

- Ja, Linus Nilsson är jätteviktig för vårt försvarsspel så honom lär jag mig mycket av.

Var i försvaret vill du spela?

- Jag har alltid spelat trea men tvåa ska jag klara av tycker jag. Jag har storleken så jag kanske kan spela där i framtiden om jag gör bra ifrån mig. 

Varför blev det handboll för dig?

- Jag spelade både fotboll och handboll fram till jag var tolv ungefär men då bestämde jag mig för att helt satsa på handbollen. Jag var målvakt i fotboll men vi hade inget bra lag. Vi handbollskillar födda 1996 har alltid varit duktiga så därför satsade jag på handbollen. Jag gjorde min första A-lagsträning i YIF när jag var tolv. 

Det måste varit häftigt att som tolvåring träna med A-laget?

- Det var jävligt roligt faktiskt. Det är nog inte så många som gjort det. Jag var inte med så mycket, men ändå.

Hur går det att kombinera skola med handboll?

- Än så länge går det jättebra. Jag går handbollsgymnasiet med inriktning ekonomi och eftersom klubben har ett bra samarbete med handbollsgymnasiet så är det smidigt.

Hur mycket skola blir det för dig?

- I ettan och tvåan var det mycket men det är lugnare nu. Det ska bli skönt när det blir ännu lugnare, framförallt när vi har mycket matcher och träning.

Hur ser du på dina studier?

- De går i andrahand. Handbollen är först och det har jag valt själv. Jag är ingen toppelev men jag hänger med. 

Vad säger dina föräldrar?

- Vi har snackat med lärare och de förstår min situation. Mina föräldrar hjälper mig jättemycket så det funkar bra. Det är ett bra upplägg att kunna kombinera men att fokusera mest på handbollen.

Vad har du för mål med handbollen?

- Först och främst att ta SM-guld med YIF. Det är nummer ett faktiskt. Sedan någon gång kanske man vill bli utlandsproffs men annars vet jag inte, vi får se. Jag har hört rykten om att klubbar är intresserade men ingen har hört av sig. Jag vill kanske till Danmark först om jag får chansen. Den danska ligan är en bra liga att komma till först för att utvecklas, ett bra mellansteg. Men jag skyndar långsamt och har nyligen skrivit på nytt treårskontrakt med YIF. 

Har du skaffat agent än?

- Jag har farsan som agent. Han hjälper till och tycker det är kul. Han har varit med mig alla år och är en jättestor del av min handboll. Det är jättekul att ha honom med sig. 

Har du något favoritlag i Tyskland eller någon annanstans?

- Nej, men jag gillar Flensburg och har gjort det länge. Jag gillar laget och att de har unga spelare. De ligger bra till om jag hade fått välja fritt bland klubbar men någon favoritklubb har jag inte utöver YIF. 

Vranjes har säkert ögonen på dig.

- Det hoppas jag så klart. Men jag har inte snackat med honom.

Du nämner att danska ligan vore ett bra mellansteg innan Tyskland. Hur står sig danska ligan mot den svenska tycker du?

- Den danska är bättre. Framförallt toppklubbarna där är riktigt bra. Sen finns det ju lag som kanske inte hade kommit högt upp i elitserien men jag tror det är viktigt att komma utomlands oavsett för att lära sig det. Det är ju ett steg bara att flytta utomlands. 

Ni i YIF hade en riktigt bra försäsong, hur viktigt var det för laget efter det tuffa fjolåret?

- Vi förlorade bara mot Flensburg så det var riktigt bra. Jag tror det var viktigt för oss att vi vann då för vi fick den goa känslan i laget som vi inte hade förra året. Vi hade många som var under isen och som inte hade självförtroende så därför var det viktigt att vi fick vinna lite. 

Starten på Elitserien har inte varit perfekt, ni har vunnit en match och förlorat två. Har ni fortfarande kvar den goa känslan?

- Ja, det har vi. Vi hade som mål att ta två poäng i de tre första matcherna eftersom det är väldigt tuffa matcher mot Kristianstad och Lugi. Vi tog två poäng även om de kom mot det kanske tuffaste motståndet. Det är bara i början av säsongen så även om vi förlorat två matcher har vi ingen panik.

Vad känns annorlunda jämfört med förra året?

- Först och främst självförtroendet. Vi har fått in goa gubbar som Borgstedt och Anders Persson och så har vi fått upp yngre spelare som är träningsvilliga och vill något med sin handboll. Vi unga kan lära de äldre något också. Vi har en skitbra mix i laget och det är därför det fungerar.

Hur mycket har Seifert/Hammarstrand betytt?

- De har betytt jättemycket och kommer fortsätta göra det. Det känns som att de är spelare i laget och man kan slappna av, det är bättre stämning nu än förra året. 

Var det problem förra året med just det?

- Det var nog att vi hade det tufft spelmässigt, det berodde inte bara på Mats. Vi fick inte ihop laget ordentligt och hade många nya danskar och mycket skador. Det är inte Mats fel utan vi spelare som ska prestera, det är vår uppgift. 

Du nämnde Borgstedt, hur mycket betyder han med sin personlighet?

- Det är en kille med vinnarskalle och hela hans kroppsspråk lyser energi. Han behöver inte säga så mycket utan hans spel gör att vi andra får upp energi. Han slänger sig in i luckor och det smittar av sig. 

Hur har han kommit in i truppen?

- Efter två träningar kändes det som att han hade spelat här en hel säsong så det har gått väldigt bra för honom. Han är jätteödmjuk, en kanonkille helt enkelt. 

Och Anders Persson har fått en kanonstart?

- Han har ju otroligt mycket rutin. Det har Ohlander också men Anders har presterat jäkligt bra. Han var otroligt bra även mot Lugi, synd att vi inte kunde vinna matchen bara. 

Vad hände mot Lugi?

- Vi hade otur. Ernstsson springer rakt in i Borgstedt och får frikast när det var en solklar offensiv. Sen missar vi en straff och ett friläge och blir tvungna att chansa. Dessutom har Lugi Espen som är en intressant målvakt, han ser inte ut som att han är skolad men han är fruktansvärt bra.

Är han Elitseriens bästa målvakt?

- Nej, det är Anders Persson. Tänk bara på den räddningen han gjorde i slutet mot Kristianstad. Han glidler längs marken men ändå kan han ha armarna uppe i krysset och rädda. 

Har ni bättre målvaktsuppsättning i år än förra året?

- Ohlander var också fruktansvärt bra men vi har bättre försvarsspel i år, det är där skillnaden är. 

Var hamnar ni i tabellen i år?

- Vi kommer till slutspel, det är vårt mål. Vi tycker det känns rimligt att sätta oss på åttonde plats men samtidigt är det många tuffa lag som kämpar om de sista slutspelsplatserna. Det är många lag som kan hamna i ingenmansland på nionde- och tiondeplats också. 

Vem tar hem SM-guldet?

- Det är svårt att säga men jag tror Kristianstad blir farliga när de får ihop sitt lag. Men de har många nya på niometer och behöver tid på sig att spela ihop laget. 

Kan du tänka dig att spela för någon annan klubb i Sverige än Ystads IF?

- Jag älskar YIF så jag har svårt att se mig i någon annan klubb. Enda anledningen att jag skulle gå till någon annan klubb är om jag hamnade i ett nödläge. YIF är min klubb. 

Om du skulle ranka vänsternior i Elitserien, var hamnar du på den rankingen?

- Det vet jag inte, det finns skitmånga bra vänsternior. Kanske topp 15. 

Det är lite väl ödmjukt tycker jag, vilka är bäst då?

- Bäst är Markus Olsson, Viktor Östlund och Simon Jeppsson när han är hel. Adam Lönn är också jäkligt bra. 

Men du måste vara där uppe, tycker du inte det?

- Det får någon annan svara på, men jag vill ju vara en av de bästa.

Du fick det stora genombrottet i Elitserien förra året, vem i ert lag får det i år?

- Emil Hansson. Vi har alltid spelat ihop och han har det mesta. Bra speluppfattning och vinnarskalle, storleken och ett bra skott. Men vi har många talanger, Linus Andersson på högersex kan prestera om han bara får chansen. 

Så här långt har stjärnan Ibsen fått sitta en del på bänken och Emil Hansson fått chansen på mittnio. Seifert är rätt modig?

- Ja, det är skitroligt. Han vågar verkligen satsa på oss unga och det hjälper oss så klart.

Med tanke på ditt gigantiska genombrott förra säsongen, har du känt av någon hårdare bevakning i år?

- Man känner att motståndarlagen styr sitt försvar på Borgstedt och mig. Mot Kristianstad körde de en sne femetta och följde efter mig hela tiden när jag var inne så det är tuffare nu. 

Hur hanterar du det?

- Jag försöker sätta andra i läge så de kan göra mål och sen kommer jag kanske fri andra gånger.

Mot Kristianstad fick du ta det avgörande läget, vad tycker du om det?

- Om vi inte hade varit i kval förra året hade jag inte vågat. Då var det jävligt stor press och det var jämnt hela tiden. Då fick man bara ställa in sig på att vi ska klara detta och därför lärde jag mig väldigt mycket förra året. Just nu gillar jag att ta de avgörande lägena. Man kan inte mer än förlora och man blir inte sämre för att man förlorar en match.

Hur stor del har Seifert och Hammarstrand i att du vågar?

- Sibbe och Pierre tror jättemycket på mig och det är viktigt. Mot Kristianstad sa de till mig att gå in och avgöra och då känner jag ingen press utan bara en boost att de tror på mig.

Vad har du för egna mål med säsongen? Blir det A-landslagsspel i år?

- Det är lite tidigt kanske med A-landslaget men klart att det hade varit en kul bonus. Jag vill först och främst försöka bidra så att vi går till slutspel. Sen så om jag gör mycket mål eller någon annan gör dem skiter jag i.

Kan du göra lika mycket mål som förra året?

- Jag vet inte, men om jag drar på mig större bevakning får jag spela mer för de andra i laget. Jag gjorde väl 110-120 förra året tror jag och det kanske blir svårt att slå. Men klart att jag vill göra fler, det vill man alltid. 

Du gjorde tolv mål i din första riktiga match i Elitserien, hur var det?

- Klart att det var häftigt, jag hade bara spelat typ fem minuter innan. Jag var helt chockad efter matchen när det kom fram journalister som ville prata och det skrevs en massa överallt. 

Det är bara att vänja sig..

- Ja, de säger det.. Det är jätteroligt.

Du har ett stort hjärta för YIF och det är du inte ensam om i handbollsvärlden. Varför tror du så många spelare känner så starkt för YIF?

- För min del är det min moderklubb. Vi är som en familj, staden är inte så stor så man känner alla och man blir hemkär. Det är inte som i Stockholm där ingen känner igen en. Här kan man inte gå på stan utan att träffa folk man känner. Det är en äkta klubb där man tar hand om spelare och det tror jag inte alla klubbar gör. 

Vad har du för förebilder?

- Jim Gottfridsson är en stor förebild. Vi känner varandra bra och han är en fantastiskt duktig handbollsspelare. Jag fick chansen att träna med honom lite förra året och då lärde jag mig hur mycket som helst. Sen har jag alltid gillat Seifert, när han var i Danmark och så. Jag har känt honom utanför planen sedan jag var liten och jag lär mig jättemycket av honom varje dag. 

Vad har du för förebilder utanför handbollen?

- Pappa, han ställer alltid upp och skjutsar mig överallt. Mamma också. De gör allt för mig. 

 /Ola

KOMMENTARER:

  • Anonym säger:
    2014-09-27 | 10:52:08

    Love u Lukas


Kommentera inlägget här: