uppstuds.blogg.se

Skånska supertalanger: Julia Bardis

Kategori: Reportage

Det har blivit dags för den fjärde delen i min reportageserie Skånska supertalanger. Näst på tur är en tjej som, trots sin unga ålder, redan hunnit visa sin enorma talang, såväl i Lugi som Team Eslöv och de svenska ungdomslandslagen. Uppstuds.blogg.se fick en pratstund med en väldigt trevlig Julia Bardis. 

Beskriv dig själv som spelare…

- Jag är inte en särskilt stor spelare men jag är rätt så kvick och gillar att sätta fart på spelet. Jag är glad för att spela med högt tempo och utmana min spelare för att kunna gå på genombrott. 

Spelar du enbart som mittnia?

- Jag spelar främst mittnia men i landslaget spelar jag även på kanten och där är jag en kontringsvillig spelare. 

Vilken är din största styrka som handbollsspelare?

- Det måste vara min spelförståelse. Eftersom jag är en av de mindre spelarna och alltid varit det har jag fått anpassa mig till det genom att vara snabb och duktig på att gå på genombrott. 

Vad behöver du jobba mest på?

- Jag behöver bli bättre på att hitta lägena för att kunna ta skott utifrån. När läget väl kommer måste jag bli bättre på att ta avslut från nio meter och våga köra på det spelet också. Sen ville jag spela mer försvar i Elitserien och det har jag fått göra nu i Eslöv. Det behöver jag utveckla.

Var i försvaret spelar du helst?

- Jag har spelat mycket tvåa i försvaret och jag tycker om att vara längre in mot mitten så att jag får kötta på. 

Utövade du någon annan sport när du var yngre?

- Jag spelade mycket fotboll när jag var yngre. Vi var många i 96:orna i Lugi som spelade både handboll och fotboll. Ibland kunde det till och med vara handbollsmatch och sedan fotbollsmatch samma dag. När jag var 14-15 år var jag tvungen att välja och då blev det handboll. 

Du spelade i Lugi fram till årets säsong, vad har den tiden betytt för dig?

- Jag började ju i bollskolan i Lugi och spelade sedan där fram till och med årets säsong så jag har haft en otroligt bra tid där. Lugi har en väldigt bra ungdomsverksamhet och fantastiska tränare som har utvecklat mig massor. Dessutom hade vi ett väldigt bra lag, vi 96:or. Vi brukade komma långt i cuper och SM. Det är tiden i Lugi som fått mig att komma så här långt. 

Varför bytte du till Team Eslöv?

- Jag fick inte så mycket utrymme i Elitserien i Lugi som jag ville och när Eslöv hörde av sig kände jag att här kunde jag få chansen att komma in mer i elitseriespelet. Jag ville framförallt spela mer på niometer och det kunde Eslöv erbjuda. 

Hur stor roll spelade din syster (som lirar i Eslöv) in i ditt beslut?

- Jag har såklart haft koll på Eslöv tack vare henne. Det är jättekul att få spela med syrran men det var inte därför jag valde Eslöv. 

Hur skiljer sig Lugi och Team Eslöv?

- Eslöv är en bra klubb och ungdomslagen är riktigt bra här också. Vi är inte ett topplag som Lugi och har inte de stjärnorna som finns i den klubben men det var också därför det var en helt perfekt klubb för mig att komma till. Men det är klart att klubbarna inte är på samma nivå. 

Vad har du och laget för mål med årets säsong?

- Slutspel vill vi absolut nå. Det är vårt främsta mål och efter det får vi se. För egen del har jag kommit bra in i laget och fått spela mycket vilket varit en stor omställning. Vissa matcher har jag fått spela 60 minuter och det är precis det jag vill. Jag vill känna att jag är en riktig elitspelare och inte bara en inhoppare. Sen vill jag alltid vara med och spela i landslaget, det är inget nytt. Jag vill gärna vara med i ungdomslandslaget när det är mästerskap nästa sommar. 

Ni har ett väldigt ungt lag. Saknar ni rutin?

- Det stämmer att vi har ett väldigt ungt lag och i vissa lägen hade vi säkert behövt mer rutin. Samtidigt är vi många unga som varit med länge så helt orutinerade är vi inte. Det har funkat bra såhär långt.

Om jag har förstått det rätt bor du i Lund. Hur funkar det att pendla till Eslöv?

- Det stämmer, jag bor i centrala Lund. Vi är många som bor eller pluggar i Lund så vi har en bil som går mellan träningar varje dag. Det tar ungefär 20 minuter till Eslöv så det funkar jättebra. 

Hur går det att kombinera skola med handboll?

- Det är mycket i vissa perioder då det är tätt matchande och mycket i skolan men då får man ta med plugg till matcher och träningar och så. Det fungerar bra. Precis som Anna Johansson sa till dig häromveckan så går vi på Polhem med handbollsinriktning och de flesta av våra lärare har haft många spelare tidigare som varit i liknande situationer som oss. Därför har de stor förståelse och försöker hjälpa oss. Ibland missar vi prov eller annat men då får vi chans att ta igen det någon annan dag. 

Varför blev det handboll för dig?

- Det är tack vare att mina storasystrar började. Jag gick dit på en bollskolaträning och har varit fast sedan dess. 

Vad har du för mål med din handboll?

- Jag vill verkligen satsa på handbollen och gärna komma utomlands till en starkare liga med större spelare och tuffare spel. Det satsar jag absolut på. 

Föredrar du någon liga?

- Den danska ligan verkar vara väldigt bra så det är nog den i så fall. Men jag har ingen drömklubb eller så, vi får se om någon vill satsa på mig. 

Det finns många duktiga mittnior i Elitserien, var på listan placerar du dig själv?

- Jag känner mig ganska ny fortfarande och har mycket att lära så det är svårt att säga. Jag har absolut potential att bli en av de bästa men det är mycket jag behöver förbättra innan jag är där. 

Vad har du för förebilder?

- Jag har alltid tittat mycket på handboll och varit insatt i sporten. När jag var riktigt liten såg jag mycket upp till mina systrar och självklart ser jag upp till dem fortfarande. Sedan blev det Dalibor Doder och nu på sistone har jag mer och mer börjat se upp till Anders Eggert som kantspelare. 

Har du någon okänd talang?

- Det vet jag inte om jag har någon..

Så Julia Bardis är endast bra på handboll, inget annat?!

- Det hoppas jag inte! Men jag önskar att jag kunde säga att jag var bra på att sjunga eller spela gitarr men det kan jag tyvärr inte.

/Ola

Kommentera inlägget här: